O projekcie
Opis projektu
„Kompleksowe wsparcie dla publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, działających w województwie dolnośląskim” to program kompleksowego wsparcia, realizowany przez Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu, dla publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP) z województwa dolnośląskiego. Odpowiada on na rosnące potrzeby dzieci, uczniów i ich rodzin, a także instytucji wspierających – w tym szkół, samorządów i jednostek ochrony zdrowia psychicznego.
Projekt dofinansowany jest przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Numer wniosku: FERS.01.06-IP.05-0001/24
Program: Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
Priorytet: FERS.01 Umiejętności
Działanie: 01.06 Edukacja włączająca
Wartość projektu: 7 037 250,00 PLN
Wartość dofinansowania: 7 037 250,00 PLN
Okres realizacji projektu: 01.05.2025 – 31.04.2028 r.
Jednostka realizująca projekt: Biuro Projektów UD DSW
Konferencja inaugurująca projekt
Program konferencji inaugurującej projekt
„Kompleksowe wsparcie dla publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, działających w województwie dolnośląskim”
Data: 28 listopada 2025 r.
Miejsce: Uniwersytet Dolnośląski DSW, Wrocław, ul. Strzegomska 55 – aula
Godziny: 10:00 – 14:00
Data: 28 listopada 2025 r.
Miejsce: Uniwersytet Dolnośląski DSW, Wrocław, ul. Strzegomska 55 – aula
Godziny: 10:00 – 14:00
10:00 – 10:30 Rejestracja uczestników i powitalna kawa
10:30 – 10:45 Otwarcie konferencji
Powitanie gości – dziekan/ z-c kanclerza Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW
Wprowadzenie w ideę projektu – dr Joanna Minta, prof. UD DSW
10:45 – 12:30 Koncepcja rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego
10:45 – 11:35 prof. dr hab. Zenon Gajdzica, dr hab. Edyta Widawska, prof. UŚ – Uniwersytet Śląski
- wykład wprowadzający:
Poradnia w systemie wsparcia międzysektorowego i edukacji włączającej
11:35-11:55 mgr Grzegorz Sontowski – Związek Zawodowy Rada Poradnictwa:
Między wsparciem a ograniczeniami – poradnie psychologiczno-pedagogiczne w obliczu zmian
11:55 – 12:30 dr Joanna Minta, prof. UD DSW – ekspert ds. zarządzania zmianą
Prezentacja projektu: założenia, obszary wsparcia działania:
- Nowa koncepcja rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego
- Założenia i cele projektu
- Działania planowane w projekcie: analiza potrzeb, szkolenia, wsparcie eksperckie, znaczenie współpracy międzysektorowej
- Zespół ekspertów i obszary wsparcia
12:30 – 13:00 Przerwa kawowa
13:00 – 13:45 Część informacyjno-warsztatowa: wniosek grantowy
dr Urszula Kłobuszewska – ekspert ds. zarządzania grantami
Prezentacja zasad i dokumentacji konkursowej –
Sesja pytań i odpowiedzi
13:45 – 14:00 Podsumowanie i zamknięcie konferencji
Zaproszenie do współpracy, informacja o kolejnych etapach i terminach naboru
Dodatkowo: Punkt informacyjny projektu z możliwością konsultacji indywidualnych w trakcie i po zakończeniu konferencji.
ZAPISY ZAKOŃCZONE!
Cele projektu
Celem projektu jest wdrożenie zmian organizacyjnych w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, działających na terenie woj. dolnośląskiego. Zmiany te wynikają z potrzeby zwiększenia dostępności usług poradni, skuteczności ich współpracy z działającymi na terenie powiatów podmiotami wspierającymi dzieci/osoby uczące się, oraz przejścia z modelu medycznego na model biopsychospołeczny w pracy poradni.
Główne założenia programu:
- Wsparcie publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w zmianie modelu ich działania na bardziej dostępny, zintegrowany i oparty na współpracy międzysektorowej.
- Uzupełnienie zasobów w zakresie wyposażenia PPP, niezbędnych do osiągnięcia wyżej wymienionego celu.
- Rozwój kompetencji osób pracujących w PPP, ukierunkowany na wiedzę i umiejętności w zakresie: oceny funkcjonalnej, umiejętności wykorzystania narzędzi diagnostycznych, zarządzania zmianą etc.
Grupa docelowa
Grupę docelową projektu stanowią:
- pracownicy i pracowniczki publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych działających na terenie Dolnego Śląska, w tym kadra kierownicza;
- publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne działające na terenie Dolnego Śląska
- poradnie niepubliczne (z terenu Dol. Śl.), które będą brane pod uwagę tylko w sytuacji braku zainteresowania udziałem w konkursie poradni publicznych.
Zespół ekspertów
mgr Ewa Suchożebrska - ekspertka w zakresie współpracy międzysektorowej
Posiada ponad 25-letnie doświadczenie w realizacji projektów z zakresu rozwoju kompetencji oraz wdrażania rozwiązań dotyczących zarządzania kapitałem ludzkim. W swojej codziennej pracy zajmuje się budowaniem relacji i zawieraniem partnerstw na rzecz realizacji wspólnych inicjatyw.
Kompetencje: ekonomistka, coach, trener, doradca personalny, moderator Design Thinking, konsultant metody Thomas International, koordynator ds. współpracy z otoczeniem na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW;
Zadania w projekcie: współpraca i koordynacja działań dotyczących budowania sieci pomocy oraz wymiany doświadczeń pomiędzy poradniami, placówkami edukacyjnymi i wychowawczymi;
dr Małgorzata Oleniacz, prof. Uniwersytetu DSW - ekspertka w zakresu edukacji włączającej
Profesor Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW. Absolwentka pedagogiki resocjalizacyjnej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych (biologia – UAM; całożyciowe poradnictwo zawodowe: doradca – trener – konsultant – DSW; psychoonkologia – Uniwersytet SWPS), z doświadczeniem w pracy w szkole (pedagog szkolny, nauczyciel biologii), szpitalu psychiatrycznym (pielęgniarka), w kurateli sądowej, placówce resocjalizacyjnej (wychowawca), pracy z seniorami (kierowanie uniwersytetem trzeciego wieku). Zaangażowana w różne projekty o charakterze wdrożeniowym (m. in. pilotażowe wdrożenie specjalistycznych centrów wspierających edukację włączającą), z doświadczeniem w konstruowaniu programów studiów (głównie z pedagogiki specjalnej), badawczo zainteresowana juwentologią oraz poradnictwem (głównie rehabilitacyjnym), członkini Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego.
Kompetencje: doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki
Zadania: wdrożenie programów edukacji włączającej w poradniach (szkolenia warsztaty), wsparcie merytoryczne poradni w adaptacji metod pracy z dziećmi z różnymi potrzebami edukacyjnymi;
dr Joanna Minta, prof. Uniwersytetu UDDSW - ekspertka w zakresie zarządzania zmianą
W UDDSW dziekan Wydział Studiów Stosowanych; specjalizacja w pedagogice społecznej i doradztwie zawodowym. Jej badania koncentrują się na polityce społecznej rynku pracy, doradztwie zawodowym przez całe życie oraz edukacji zawodowej. Ma bogate doświadczenie w prowadzeniu badań jakościowych, szczególnie w zakresie biograficznych metod badawczych i analizy danych narracyjnych. Autorka programu studiów podyplomowych dla doradców zawodowych, współpracuje z instytucjami, np. MPiPS, DWUP.
Zadania: koordynowanie procesu wdrażania narzędzi diagnostycznych w poradniach, wsparcie zespołów poradni w adaptacji do nowych procedur i modeli pracy, monitorowanie postępu we wdrażaniu zmian oraz identyfikacja i rozwiązywanie problemów;
dr Joanna Dejnaka - ekspertka w zakresie oceny funkcjonalnej
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, wykładowca akademicki, psycholog i pedagog specjalny z wieloletnim doświadczeniem diagnostycznym i terapeutycznym. Specjalizuje się w pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną oraz ze spektrum autyzmu. Ukończyła studia magisterskie z biologii oraz psychologii, a także liczne studia podyplomowe z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, psychologii oraz organizacji i zarządzania w oświacie. Posiada bogate doświadczenie praktyczne w prowadzeniu diagnozy funkcjonalnej i opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).
Od 2008 roku pracuje w Zespole Szkół Specjalnych w Strzegomiu, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne, terapeutyczne i rewalidacyjne. Pełniła funkcję wicedyrektora szkoły, realizując zadania z zakresu organizacji i nadzoru pracy dydaktyczno-wychowawczej. Obecnie łączy pracę psychologa przedszkolnego, pedagoga oraz wykładowcy akademickiego.
Zadania: opracowanie i wdrożenie narzędzi do oceny funkcjonalnej dzieci i młodzieży, wsparcie specjalistów z poradni;
Oferta
Działania w ramach projektu
W ramach zakresu oferowanych działań, PPP będą mogły skorzystać z następujących form wsparcia:
1) Konkurs grantowy dla PPP
W projekcie zaplanowano przeprowadzenie konkursu grantowego dla 51 publicznych PPP w woj. dolnośląskim, w ramach którego udzielone zostanie wsparcie finansowe. Publiczne poradnie mogą ubiegać się o środki na realizację działań rozwojowych – np. wdrażanie oceny funkcjonalnej, zmiany organizacyjne, narzędzia współpracy międzyinstytucjonalnej. Każda poradnia otrzyma wsparcie w przygotowaniu wniosku. Harmonogram naboru jest w opracowaniu i będzie udostępniony w drugiej połowie roku 2025.
2) Szkolenia i rozwój kompetencji
Projekty przewidują szkolenia dla pracowników PPP z następujących bloków tematycznych:
- diagnoza funkcjonalna
- zarządzanie zmianą
- zarządzanie procesami
- współpraca międzysektorowa
- narzędzia diagnostyczne
Szkolenia dedykowane są także dla pracowników i pracownic z min. 50% publicznych poradni, które nie otrzymały grantu, a wyrażą chęć udziału.
3) Superwizje i wsparcie wdrożeniowe
Poradnie objęte grantami będą mogły korzystać ze wsparcia merytorycznego i superwizji indywidualnych oraz grupowych – prowadzonych przez ekspertów wdrożeniowych.
Przekazane wsparcie ma na celu wzmocnienie efektywności i dostępności usług poradni psychologiczno-pedagogicznych poprzez:
1. Podniesienie kompetencji kadry:
- organizację szkoleń, warsztatów i innych form edukacyjnych dla psychologów, pedagogów i terapeutów w celu rozwoju zawodowego i poszerzania warsztatu swojej pracy;
- rozwój umiejętności w obszarze pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, emocjonalnymi i społecznymi.
2. Wdrożenie nowoczesnych metod, technik narzędzi potrzebnych do prowadzenia działań diagnostycznych i pomocowych:
- zakup i implementacja innowacyjnych narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych oraz odpowiednie dostosowanie do osób z różnymi potrzebami (m.in. osób z Ukrainy);
- wdrożenie programów pomocy psychologiczno-pedegogicznej adekwatnych do sytuacji życiowej osób radzących się, ukierunkowanych na dzieci znajdujących się w kryzysie psychicznym.
3. Poprawy jakości i dostępności wsparcia:
- doposażenie w niezbędny sprzęt i oprogramowanie podstawowe oraz specjalistyczne dedykowane poradniom;
- powołanie platformy (narzędzia) wymiany doświadczeń, wiedzy i rozwiązań w gronie specjalistów PPP;
- zwiększenie dostępności usług poradni poprzez wprowadzenie systemu zdalnych konsultacji i terapii.
4. Rozwoju systemów współpracy i koordynacji:
- wprowadzenie systemów koordynacji działań oraz budowanie sieci pomocy pomiędzy poradniami, a szkołami oraz innymi placówkami edukacyjnymi czy wychowawczymi,
- stworzenie sieci współpracy i wymiany doświadczeń między poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w regionie Dolnego Śląska.
List intencyjny MEN
List intencyjny dotyczący zaproszenia do uczestnictwa publiczne poradnie pedagogiczno-psychologiczne w projekcie „Kompleksowe wsparcie dla publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, działających w województwie dolnośląskim” z dnia 9 maja 2025 r.
Pełna treść listu: List intencyjny - Kompleksowe .. dla województwa dolnośląskiego.pdf

Wykaz publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP)
Poniższa lista stanowi wykaz poradni uprawnionych do realizacji przedsięwzięcia grantowego w ramach przewidzianego konkursu:
-
FAMILIJNA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO‑PEDAGOGICZNA
Województwo: dolnośląskie
Miejscowość: Wrocław – Śródmieście (delegatura)
Adres: ul. Franklina Delano Roosevelta 8–10, 50‑236 Wrocław
Telefon: 533 790 308
E‑mail: poradnia@fundacjaedukacja.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Jaworze
Adres: ul. Józefa Piłsudskiego 11, 59‑400 Jawor
Telefon: 76 729 01 24
E‑mail: poradnia@pore‑jawor.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Polkowicach
Adres: ul. Targowa 1, 59‑100 Polkowice
Telefon: 76 746 15 70
E‑mail: popppidm@polkowice.edu.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Gryfowie Śląskim
Adres: ul. Kolejowa 16, 59‑620 Gryfów Śląski
Telefon: 75 781 32 68
E‑mail: pppgryf@interia.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Trzebnicy
Adres: ul. Nowa 1, 55‑100 Trzebnica
Telefon: 71 738 10 00
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Środzie Śląskiej
Adres: ul. Wrocławska 2, 55‑300 Środa Śląska
Telefon: 71 317 38 68
E‑mail: ppp@powiat‑sredzki.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Złotoryi
Adres: ul. Szkolna 1, 59‑500 Złotoryja
Telefon: 76 878 35 49
E‑mail: sekretariat@poppp‑zlotoryja.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Kamiennej Górze
Adres: ul. Papieża Jana Pawła II 17, 58‑400 Kamienna Góra
Telefon: 75 645 02 44
E‑mail: pcekamgora@o2.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Wałbrzychu
Adres: ul. Jana Matejki 7, 58‑300 Wałbrzych
Telefon: 74 842 22 43
E‑mail: sekretariat@ppp.edu.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 1 – delegatura Wrocław (Stare Miasto)
Adres: ul. Tadeusza Kościuszki 31/1, 50‑011 Wrocław
Telefon: 71 798 68 28
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 1 w Legnicy
Adres: ul. Bolesława Chrobrego 13, 59‑220 Legnica
Telefon: 76 723 31 02
E‑mail: sekretariat@cpppidn.legnica.eu
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 2 – delegatura Wrocław (Śródmieście)
Adres: ul. Jedności Narodowej 117, 50‑301 Wrocław
Telefon: 71 798 68 29
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 2 w Legnicy
Adres: ul. Witelona 8, 59‑220 Legnica
Telefon: 76 723 31 00
E‑mail: sekretariat@cpppidn.legnica.eu
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 4 – delegatura Wrocław (Fabryczna)
Adres: ul. Jemiołowa 59, 53‑426 Wrocław
Telefon: 71 798 68 30
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 5 – delegatura Wrocław (Psie Pole)
Adres: ul. Piotra Czajkowskiego 28, 51‑171 Wrocław
Telefon: 71 798 68 31
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 9 – delegatura Wrocław (Krzyki)
Adres: ul. Krakowska 102, 50‑427 Wrocław
Telefon: 71 798 68 32
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna „Przylądek Nadziei” w Lubinie
Adres: ul. Sportowa 35, 59‑300 Lubin
Telefon: 502 397 548
E‑mail: [brak danych]
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Bogatyni
Adres: ul. Tadeusza Kościuszki 33, 59‑920 Bogatynia
Telefon: 75 773 21 25
E‑mail: sekretariat@poradniabogatynia.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Bolesławcu
Adres: ul. Heleny i Wincentego Tyrankiewiczów 11, 59‑700 Bolesławiec
Telefon: 75 722 07 93
E‑mail: poradnia@pppboleslawiec.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Brzegu Dolnym
Adres: ul. 1 Maja 1A, 56‑120 Brzeg Dolny
Telefon: 71 319 99 94
E‑mail: pppbd@wolowpce.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Głogowie
Adres: ul. Folwarczna 52, 67‑200 Głogów
Telefon: 76 835 75 40
E‑mail: centrum@pcpppidn.eu
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Górze
Adres: pl. Bolesława Chrobrego 27, 56‑200 Góra
Telefon: 65 543 33 64
E‑mail: pppgora@pcdn.edu.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Jelczu‑Laskowicach
Adres: ul. Aleja Młodych 1, 55‑220 Jelcz‑Laskowice
Telefon: 71 318 13 97
E‑mail: sekretariat@pppjelczlaskowice.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Lubaniu
Adres: ul. Władysława Łokietka 2, 59‑800 Lubań
Telefon: 75 646 51 10
E‑mail: pppluban@poczta.onet.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Lubinie
Adres: ul. Aleja Komisji Edukacji Narodowej 6A, 59‑300 Lubin
Telefon: 78 170 01 90
E‑mail: poradnia@ppplubin.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Lwówku Śląskim
Adres: ul. Jana Pawła II 19, 59‑600 Lwówek Śląski
Telefon: 75 782 43 00
E‑mail: poradniapp.lwoweksl@neostrada.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Miliczu
Adres: ul. Trzebnicka 4B, 56‑300 Milicz
Telefon: 71 384 02 37
E‑mail: poradnia@pceipp.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Oławie
Adres: pl. Zamkowy 18, 55‑200 Oława
Telefon: 71 313 22 39
E‑mail: sekretariat‑poradnia@poradnia.olawa.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Oleśnicy
Adres: ul. Wojska Polskiego 67/69, 56‑400 Oleśnica
Telefon: 71 314 32 78
E‑mail: sekretariat.olesnica@zppp‑olesnica.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Strzegomiu
Adres: ul. Aleja Wojska Polskiego 16, 58‑150 Strzegom
Telefon: 74 662 27 60
E‑mail: sekretariat@poradnia.swidnica.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Strzelinie
Adres: ul. Pocztowa 17/1, 57‑100 Strzelin
Telefon: 71 392 07 49
E‑mail: ppp_strzelin@wp.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Świdnicy
Adres: ul. Pionierów Ziemi Świdnickiej 14, 58‑100 Świdnica
Telefon: 74 662 27 20
E‑mail: sekretariat@poradnia.swidnica.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Świebodzicach
Adres: ul. Marii Skłodowskiej‑Curie 9, 58‑160 Świebodzice
Telefon: 74 662 27 40
E‑mail: sekretariat@poradnia.swidnica.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Sycowie
Adres: ul. Młyńska 1, 56‑500 Syców
Telefon: 62 785 27 08
E‑mail: sekretariat.sycow@zppp‑olesnica.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Wołowie
Adres: ul. Tadeusza Kościuszki 27, 56‑100 Wołów
Telefon: 71 389 25 46
E‑mail: pppwolow@wolowpce.pl
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Ząbkowicach Śląskich
Adres: ul. Adama Mickiewicza 10, 57‑200 Ząbkowice Śląskie
Telefon: 74 815 78 28
E‑mail: poradnia@centrumporadnictwa.com
-
Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Zgorzelcu
Adres: ul. Powstańców Śląskich 1, 59‑900 Zgorzelec
Telefon: 75 775 26 08
-
Powiatowa Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Chojnowie
Adres: ul. Anny i Juliusza Poźniaków 2, 59‑225 Chojnów
Telefon: 76 818 85 64
E‑mail: sekretariat@pppp‑chojnow.pl
-
Powiatowa Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Walimiu
Adres: ul. Nowa Kolonia 9, 58‑320 Walim (wieś)
Telefon: 74 842 31 94
E‑mail: sekretariat@pppp.walbrzych.pl
-
Powiatowa Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 1 – delegatura Wrocław (Krzyki)
Adres: ul. Tadeusza Kościuszki 131, 50‑440 Wrocław
Telefon: 71 722 20 02
E‑mail: kancelaria@pzp.edu.pl
-
Powiatowa Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna nr 2 – delegatura Wrocław (Krzyki)
Adres: ul. Tadeusza Kościuszki 131, 50‑440 Wrocław
Telefon: 71 722 20 02
E‑mail: kancelaria@pzp.edu.pl
-
Powiatowa Poradnia Psychologiczno‑Pedagogiczna w Kłodzku
Adres: ul. Szkolna 8, 57‑300 Kłodzko
Telefon: 74 867 37 69
E‑mail: centrum@pcpp.klodzko.pl
-
Filia PPPP w Bystrzycy Kłodzkiej (z Kłodzka)
Adres: ul. Juliusza Słowackiego 4, 57‑500 Bystrzyca Kłodzka
Telefon: 74 644 28 82
E‑mail: por.bk@pcpp.klodzko.pl
-
Filia PPPP w Dusznikach‑Zdrój (z Kłodzka)
Adres: ul. Sprzymierzonych 6, 57‑540 Duszniki‑Zdrój
Telefon: 74 866 98 12
E‑mail: por.dusz@pcpp.klodzko.pl
-
Filia PPPP w Nowej Rudzie (z Kłodzka)
Adres: ul. Niepodległości 6‑8, 57‑400 Nowa Ruda
Telefon: 74 872 26 81
E‑mail: por.nr@pcpp.klodzko.pl
-
Powiatowe Centrum Poradnictwa PPPP w Dzierżoniowie
Adres: ul. Parkowa 2, 58‑200 Dzierżoniów
Telefon: 74 831 56 79
E‑mail: poradniaparkowa2@wp.pl
-
Filia PPPP w Bielawie (z Dzierżoniowa)
Adres: ul. Wolności 22‑24, 58‑260 Bielawa
Telefon: 74 833 82 99
E‑mail: poradniabielawa@wp.pl
-
Publiczna PPPP w Kowarach
Adres: ul. Zamkowa 5, 58‑530 Kowary
Telefon: 75 718 25 72
E‑mail: poradniakowary@wp.pl
-
Publiczna PPPP w Szklarskiej Porębie
Adres: ul. Górna 29, 58‑580 Szklarska Poręba
Telefon: 75 717 24 67
E‑mail: sekretariat@poradniaszklarska.pl
-
Publiczna PPPP w Jeleniej Górze
Adres: ul. Wolności 259, 58‑560 Jelenia Góra
Telefon: 75 647 30 01
E‑mail: poradnia@pppjeleniagora.pl
-
Specjalistyczna Poradnia Terapeutyczna w Wrocławiu (Krzyki)
Adres: ul. Borowska 101, 50‑551 Wrocław
Telefon: 71 798 68 84
Rekrutacja
Konkurs grantowy - ogłoszenie naboru
Nabór będzie prowadzony poprzez system elektroniczny PoradniaPlus. Wnioski grantowe są przyjmowane od 01.12.2025 r. od godz. 12:00 do 28.02.2026 r. do godz. 24:00.
Dokumentacja dotycząca naboru:
Procedura dotycząca konkursu grantowego
Załącznik 1. Wzór wniosku grantowego
Załącznik 2. Wzór kwestionariusza wstępnej diagnozy
Załącznik 3. Wzór umowy powierzenie grantu z załącznikami do umowy
Załącznik 4. Wzór karty oceny formalnej
Załącznik 5. Wzór karty oceny merytorycznej
Załącznik 6. Wzór sprawozdania z realizacji grantu
Załącznik 7. Zestawienie standardów cen
Załącznik 8. Oświadczenie powiązania
Przydatne informacje i materiały
Koncepcja wdrażania w pracy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych modelowego rozwiązania na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej - POBIERZ
Wykaz rekomendowanych narzędzi diagnostycznych:
Dostęp do bezpłatnych narzędzi na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej: https://wsparcie.gov.pl/
Standardy wypracowane przez zespół ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka. W wymienionym dokumencie szczególnie istotne są w kontekście wyboru narzędzi następujące punkty: 2.9 – 2.12 oraz 4.1 – 4.4. POBIERZ
Na podstawie publikacji: Otrębski, W., Mariańczyk, K., Amilkiewicz-Marek, A., Bieńkowska, K. I., Domagała-Zyśk, E., Kostrubiec-Wojtachnio, B., … & Pisula, E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. POBIERZ
Arkusz diagnostyczny – M.Pleskot (Arkusz diagnostyczny dla dziecka z grupy ryzyka dysleksji oraz ustalanie działań wspomagających ucznia) POBIERZ
KAPP – Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (Bateria testów dla dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 25 roku – uwzględniająca również specjalne/indywidualne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, ponadprzeciętnym potencjałem oraz doświadczeniem migracji) LINK
KSZOF – Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (narzędzie przeznaczone do diagnozy uczniów uczniów w klasach I-III, IV-VI, VII-VIII oraz szkoły ponadpodstawowej) POBIERZ
Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków POBIERZ
TROS-KA – Badanie sfery emocjonalno-społecznej dzieci i młodzieży (Bateria testów dla uczniów od 9 do 13 roku życia, w tym dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym) LINK
TUW – Testy uzdolnień wielorakich (Bateria testów dla uczniów szkoły podstawowej, w tym jeden test dedykowany do zastosowania przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne) LINK
Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem z Konferencji „Edukacja dostępna dla wszystkich” z dnia 7 października 2025. Podczas konferencji zaprezentowana została platforma WSPARCIE.GOV.PL umożliwiająca dostęp do narzędzi przesiewowych i diagnostycznych (bezpłatnych). Więcej informacji na stronie Akademii Pedagogiki Specjalnej: https://www.aps.edu.pl/aktualnosci/konferencja-edukacja-dostepna-dla-wszystkich/ Bezpośredni link do nagrania na YouTube
FAQ - nabór wniosków w konkursie grantowym
Wnioski składane są wyłącznie online za pośrednictwem systemu PoradniaPlus.
Zgłoszenie uznaje się za złożone w momencie, gdy w systemie elektronicznym znajdą się kompletne dokumenty:
-
Wypełniony wniosek grantowy (wzór stanowi Załącznik nr 1 do Procedury).
-
Kwestionariusz wstępnej diagnozy potrzeb i zasobów PPP (wzór stanowi Załącznik nr 2 do Procedury).
-
Pełnomocnictwo/upoważnienie do reprezentowania Wnioskodawcy (wymagane, jeśli wniosek podpisuje inna osoba niż prawny reprezentant)
Uwaga: W przypadku niemożności załączenia pełnomocnictwa podpisanego elektronicznie dopuszcza się przesłanie załącznika do wniosku w formie skanu (plik w formacie .pdf) dokumentu podpisanego w sposób tradycyjny.
Wnioski przesyłane pocztą, e-mailem lub dostarczane osobiście nie będą rozpatrywane.
Do udziału w konkursie grantowym w ramach projektu „Kompleksowe wsparcie dla publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, działających w województwie dolnośląskim” uprawnione są publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne (w tym specjalistyczne) działające na terenie województwa dolnośląskiego.
Celem konkursu jest wdrożenie zmian w funkcjonowaniu poradni, które pozwolą na podniesienie jakości udzielanego wsparcia, w szczególności poprzez rozwój współpracy międzysektorowej, wdrażanie diagnozy funkcjonalnej oraz modelu biopsychospołecznego.
Wnioskodawcą jest:
-
organ prowadzący PPP na prawach poradni publicznej na terenie danego województwa, występujący z wnioskiem grantowym lub
-
publiczna PPP
Ważne: W przypadku, gdy wniosek składa PPP do wniosku grantowego należy dołączyć pisemne upoważnienie od organu prowadzącego, potwierdzające zgodę na aplikowanie i realizację zadania oraz przyjęcie przez organ prowadzący odpowiedzialności za grant.
Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu nie udostępnia wzoru pełnomocnictwa.
Po przyznaniu grantu Wnioskodawca zmienia status na Grantobiorcę.
Wyboru dokonamy w drodze otwartych konkursów grantowych, które odbędą się w dwóch turach.
Terminy składania wniosków:
Tura 1 - od 01.12.2025 r. od godz. 12:00 do 28.02.2026 r. (w ostatnim dniu naboru do godz. 24:00)
Tura 2 (uzupełniająca) - od 15.04.2026 r. od godz. 12:00 do 14.07.2026 r. (w ostatnim dniu naboru do godz. 24:00)
Szczegóły naboru:
Tura I: Mogą w niej wziąć udział wszystkie uprawnione Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne (PPP). Wnioski, które spełnią warunki formalne, przechodzą do oceny merytorycznej. Liczba uzyskanych punktów decyduje o zakwalifikowaniu się do przyznania dofinansowania.
Tura II: Zostanie ogłoszona tylko, jeśli w pierwszej turze nie zakwalifikujemy do finansowania co najmniej 70% uprawnionych PPP lub jeśli pozostaną niewykorzystane środki.
Czas przewidziany na realizację przedsięwzięcia grantowego wynosi 12 miesięcy. Okres wydatkowania środków –dodatkowe 30 dni kalendarzowe od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia grantowego.
W pozostałym okresie projektu przewidziane są działania towarzyszące, takie jak szkolenia i superwizje. Ich celem jest utrwalanie wprowadzonych zmian, podnoszenie kompetencji oraz wdrażanie nowych standardów pracy.
Grantodawca zapewnia stałe wsparcie na każdym etapie procesu zmiany.
Tak, podpis elektroniczny na wniosku może być złożony przez ePUAP.
Dofinansowanie w ramach grantu może być przeznaczone wyłącznie na następujące kategorie kosztów:
-
zakup wyposażenia PPP,
-
zakup narzędzi diagnostycznych,
-
zakup narzędzi terapeutycznych,
-
wynagrodzenia pracowników merytorycznie zaangażowanych we wspieranie wdrażania zmiany w PPP.
W szczegółowym budżecie grantu należy zwrócić uwagę na spójność poszczególnych pozycji z opisem planowanych działań oraz na zgodność przyjętych stawek z rynkowymi standardami i kategoriami kosztów. Wymagana jest również ocena racjonalności wydatków, ich kwalifikowalności, poprawności kalkulacji oraz realności całego planu rzeczowo-finansowego.
W przypadku ujęcia w budżecie środków trwałych, konieczne jest wskazanie uzasadnienia dla potrzeby ich pozyskania.
Dla każdej pozycji budżetowej należy określić jednostkę miary oraz koszt jednostkowy, wraz z uzasadnieniem zarówno wysokości przyjętej stawki, jak i wartości wynikającej z danej jednostki miary. Uzasadnienie powinno odnosić się nie tylko do zasadności i niezbędności poniesienia wydatku, lecz także do sposobu ustalenia jego wartości. W przypadku drobnych zakupów dopuszcza się możliwość grupowania pozycji budżetowych w komplety.
Na etapie realizacji wniosku możliwe są zmiany w budżecie do 10% wartości środków w odniesieniu do zadania, z którego środki są przenoszone, oraz zadania, na które środki są przesuwane – bez konieczności uzyskiwania zgody Grantodawcy. Warunkiem jest, aby proponowana zmiana nie wpływała na zakres zaplanowanych działań ani na wysokość przyznanego grantu.
Ze środków grantu można sfinansować zakup wyposażenia PPP. Zakup powinien wynikać bezpośrednio ze wstępnej analizy potrzeb PPP wskazanej w Kwestionariuszu wstępnej analizy potrzeb i zasobów PPP.
Przy planowaniu zakupów warto skorzystać ze wskazań zawartych w „Koncepcji rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego”, wypracowanej w ramach projektu „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych” prowadzonego przez Zespół Szkoły Głównej Handlowej.
Ze środków grantu można sfinansować zakup narzędzi diagnostycznych. Zakup powinien wynikać bezpośrednio ze wstępnej analizy potrzeb PPP wskazanej w Kwestionariuszu wstępnej analizy potrzeb i zasobów PPP.
Zaleca się, aby planowane zakupy narzędzi były zgodne z wykazem rekomendowanych narzędzi do oceny funkcjonowania psychospołecznego dzieci/uczniów w przebiegu oceny funkcjonalnej wypracowanym przez zespół specjalistów i naukowców: Otrębski, W., Mariańczyk, K., Amilkiewicz-Marek, A., Bieńkowska, K. I., Domagała-Zyśk, E., Kostrubiec-Wojtachnio, B., Papuda-Dolińska, B. & Pisula, E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. (Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej).
Przy planowaniu wyposażenia poradni w narzędzia diagnostyczne warto wziąć także pod uwagę rekomendacje dotyczące zasad prowadzenia diagnozy na potrzeby edukacji wypracowane przez zespół ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka. W wymienionym dokumencie szczególnie istotne są w kontekście wyboru narzędzi następujące punkty: 2.9 – 2.12 oraz 4.1-4.4. Przed decyzją o zakupie narzędzi należy ocenić, czy umożliwiają one spełnienie tych standardów.
Grant przyznawany w ramach konkursu dotyczy wdrożenia w poradniach działań obejmujących m.in. rozwój kompetencji zespołów PPP w zakresie współpracy międzysektorowej (m.in. z przedszkolami, szkołami, OPS, placówkami zdrowia psychicznego) oraz współtworzenie systemu zbierania danych nt. funkcjonowania dzieci i rodzin na potrzeby diagnozy oraz planowania wsparcia.
Rekomenduje się zatem wynagrodzenie pracownika PPP, który będzie realizował wskazane w procedurze działania. Osoba ta będzie koordynatorem wsparcia międzysektorowego. Główne zadania koordynatora wsparcia międzysektorowego to integrowanie działań z różnych obszarów (edukacja, zdrowie, pomoc społeczna) wokół dziecka i rodziny, wdrażanie spójnych i spersonalizowanych form pomocy, zmniejszanie barier proceduralnych oraz efektywne wykorzystanie lokalnych zasobów w celu podniesienia jakości świadczeń. Koordynator organizuje i nadzoruje pracę zespołu, dbając o spójność i efektywność jego działań.
Projekt zakłada przygotowanie zespołów PPP do diagnozy funkcjonalnej poprzez udział w szkoleniach i wsparciu eksperckim; wdrażanie narzędzi i procedur służących prowadzeniu wielowymiarowej diagnozy potrzeb dziecka; tworzenie i testowanie zindywidualizowanych planów wsparcia opartych na diagnozie funkcjonalnej; rozwój kompetencji zespołów PPP w zakresie współpracy międzysektorowej (m.in. z przedszkolami, szkołami, OPS, placówkami zdrowia psychicznego) oraz współtworzenie systemu zbierania danych nt. funkcjonowania dzieci i rodzin na potrzeby diagnozy oraz planowania wsparcia.
Oferowanymi formami wsparcia w tym zakresie są:
-
szkolenia dla pracowników PPP,
-
udział w superwizjach dotyczących oceny funkcjonalnej i współpracy międzysektorowej,
-
wsparcie indywidualne.
Działania te będą prowadzone w zgodzie z potrzebami i realiami danej poradni. Proponowane rozwiązania stanowić będą kluczowe wsparcie regularnej praktyki PPP w ramach współpracy międzysektorowej i diagnozy funkcjonalnej.
Kontakt
Kontakt
Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu
ul. Strzegomska 55
53-611 Wrocław
Jednostka odpowiadająca za realizację projektu:
Biuro Projektów
ul. Wagonowa 1
53-609 Wrocław
e-mail: biuro.projektow@dsw.edu.pl
Kierowniczka projektu: Izabela Dobrowolska
Ekspertki w zakresie zarządzania grantami: dr Urszula Kłobuszewska, Hanna Sklorz
e-mail: ppp@dsw.edu.pl
Zgłoszenia o niezgodności działań z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych
Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu informuje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów w ramach Programu z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą:
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej,
Informacja dotycząca przestrzegania zasad horyzontalnych stosowanych w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
Uprzejmie informujemy o możliwości zapoznania się z materiałami dotyczącymi przestrzegania zasad horyzontalnych, w tym m.in. zasady równości szans płci, obowiązujących w projektach współfinansowanych w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021- 2027 dostępnymi na stronie internetowej:
Ostrzeżenie dla poradni psychologiczno-pedagogicznych
Szanowni Państwo,
W związku z rozpowszechnianiem przez firmę EI System sp. z o.o. materiałów informacyjnych dotyczących konkursu grantowego Kompleksowe wsparcie poradni psychologiczno-pedagogicznych w ramach działania 01.06 Edukacja włączająca, informujemy, że:
Firma EI System sp. z o.o. nie jest organizatorem, współorganizatorem ani partnerem konkursu.
Przesyłane przez firmę komunikaty zawierają szczegółowe informacje o konkursie i jednocześnie promują ofertę handlową dotyczącą cyfrowych narzędzi terapeutycznych. Taka forma przekazu może wprowadzać w błąd, sugerując powiązanie firmy z oficjalnym procesem naboru grantowego lub zgodność jej produktów z wymogami konkursowymi.
Organizatorem konkursu grantowego na terenie województwa dolnośląskiego, którego rozpoczęcie planowane jest na jesień 2025 roku, jest Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu.
Zwracamy również uwagę, że:
- Wszelkie wydatki w ramach projektów mogą być ponoszone wyłącznie po podpisaniu umowy grantowej,
- Koszty muszą być ponoszone w okresie kwalifikowalności wydatków,
- Wszystkie działania muszą być zgodne z obowiązującymi zasadami finansowania projektu.
Prosimy o zachowanie ostrożności wobec ofert firm komercyjnych, które mogą wykorzystywać tematykę konkursu grantowego do promowania swoich usług lub produktów, bez posiadania formalnego związku z projektem.
W przypadku wątpliwości prosimy o kontakt:
Biuro Projektów
ul. Wagonowa 1
53-609 Wrocław
e-mail: ppp@dsw.edu.pl
Finansowanie projektu „Kompleksowe wsparcie dla publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, działających w województwie dolnośląskim” odbywa się w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Dofinansowanie w kwocie 7 037 250,00 zł pokrywane jest z następujących źródeł:
a) ze środków europejskich w kwocie 5 807 138,70 zł
b) ze środków budżetu państwa w kwocie 1 230 111,30 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie